1 Aralık 2007 Cumartesi

Ampul

Kafama bişey takıldı; elektrik veya ampul bulunmadan önceki çizgi filmlerde, karakterlerin aklına bi fikir geldiğinde, kafalarının üstünde ampul yerine mum mu yanıyodu acaba. Ama elektrik olmadan çizgi filmi nasıl oynatıyosun demi, bi de o var...Ama şöyle bişey daha var. Bazı seyyar satıcıların (kuruyemişci, kestaneci, mısırcı, kokoreçci) arabalarında tüpe bağlı yanan ampuller görüyorum. Ampulü küçük piknik tüple nasıl yaktıklarını merak ediyorum. Gidip sorup öğrencem birisinden. Belkide rastgele müthiş bi teknoloji geliştirdiler ama farkında değiller. Bende hemen patenti alır, seri üretime geçer, parayu gırarum.

Eskiler ampulleri sınıflandırırken voltluk yerine mumluk derdi. Mesela, kırk mumluk ampul. Şimdi bu kırk mumluk ampul kırk tane mum yakılınca çıkan ışığa eşit güçte ışık mı çıkarıyo? bunu ancak kırk tane mummu yakarak öğrenebiliriz.

8 yorum:

ubenzer.com dedi ki...

Aslında volt ile parlaklık ölçmek olmaz. Volt, potansiyel fark birimidir. Örneğin yeni enerji tasarruflu ampuller düşük volt olmasına rağmen diğerleri kadar parlaklık verebilmekte. Işık şiddeti fizikte I ile gösterilir. Neye eşit olduğunu hatırlamıyorum. Ama birimi candela (kandela dile okunur) ve mum dur. Yani mum normal bildiğimiz mumun dışında fizikte bir ışık şiddeti birimidir.

stickman dedi ki...

vay be eskiler doğru söylüyomuş demek ki, ne varsa eskilerde var. Sen kalk fizikteki ışık şiddet birimini yıllarca kullan çaktırmadan, bizde onu bildiğimiz mum sanalım iyi mi :)

şeker dedi ki...

:D:D
öyle valla... ben daha yeni gördüm fizikte bu konuyu... candela olması lazm cidden... ve cidden çok ilgnç :D

bu arada taş devri die bi çizgi film vardı.. orda karakterlerin fikri gelince ne kullanıolardı acaba... hiç dikkat etmemiştm... acaba iki çakıl taşını birbirine sürttürüp ateş mi çıkartıolardı :D yani kafalarının üstünde hani :D:D anladınız siz onu...

stickman dedi ki...

puahaha müthişsin şeker :) yıllarca izlemiştim taş devrini ama öyle bişey hatırlamıyorum, belki de vardır ama yoksa bile bunu gören çizerler kesin koyarlar artık.

Pınar Altuntaş dedi ki...

bende merak ettim kızıl derililerin fikri gelince ne oluyordu acaba :D

^^w^^קรเк๏קคt^^w^^ dedi ki...

evt evt evt :D,
kırk muma eşitmiş o ampullerin volt bilmemneleri aynı olay banada takılmıştı araştırdım ettim örendim hani arabalara bilmem kaç beygşr gücü deniyo ya onun gibi sanırsam :)
ehuehhe

stickman dedi ki...

arabaların önüne beygirleri bağlayıp deneyen olmuşmudur acaba. lütfen olmuş olsun :)

^^w^^קรเк๏קคt^^w^^ dedi ki...

türkiyede kesin olmuştur :D